1. pôstna nedeľa (A)
Rim 5,12-19
Autor: Karol Moravčík
Biblické čítania na Prvú pôstnu nedeľu sú výslovne odrazom takéhoto
premýšľania, takéhoto pýtania sa na celkový zdar alebo zmar ľudského
života. Keď sa stane niečo zlé, je to len náhoda, je to chyba v ľudskom
„software“, alebo je to naše vedomé a dobrovoľné zlyhanie? Alebo je za
tým všetkým zlým, čo sa udeje, sám diabol? V Biblii na tieto otázky
nájdeme odpovede, ktoré majú niekedy až rozprávkovú (mytologickú)
podobu: V raji sa objaví had, zvedie ženu a žena zvedie na hriech
muža... (Gn 3,1-6). Za Ježišom príde diabol, navádza ho, pokúša, ba s
ním chodí hore-dolu... (Mt 4,1-11). Literárna podoba týchto príbehov je
mytologická, temer rozprávková, obsah sa nás však dotýka: Môžeš spoznať,
čo je dobré a čo zlé. Môžeš podľahnúť, ale môžeš i zvíťaziť. Apoštol
Pavol to zhrnul v liste Rimanom: Ako previnenie jedného prinieslo
odsúdenie všetkým ľuďom, tak spravodlivosť jedného priniesla všetkým
ľuďom ospravedlnenie a život (Rim 5,18).
V starých predkresťanských mýtoch sú odpovede na príčinu niečoho zlého
jednoduché: Bohom sa tak zachcelo... Preto sa pohania pokúšali to zlé
aspoň nejako oslabiť obetami bohom, prípadne skúšali nazrieť do budúceho
osudu pomocou veštenia. Od človeka sa však nečakalo, že môže niečo
naozaj urobiť. V ranokresťanských časoch jestvovala skupina ľudí, ktorým
hovoríme stoici. Títo ľudia si kládli za úlohu uprostred zlého aspoň
mužne (stoicky) obstáť. Najznámejší z nich filozof Seneca si napokon
podrezal žily. Ako vojak po stratenom boji, ktorý si sám vezme život,
ale môže si povedať: Nedostali ma. V Biblii je zlo zvláštne, tajomné,
priplazí sa ako had, ale nie je to žiaden osud. Ježiša pokúša diabol,
ale nie je to žiaden osud. Je možné podľahnúť ako Eva a Adam, je možné
zvíťaziť ako Ježiš. Samozrejme, je tu podmienka: Poslúchať Boha.
Napokon, prečo by človek Boha neposlúchal? Kniha Genezis pozná jeden
taký dôvod: Že človek chce byť sám ako Boh. To, čo nezvládol Adam s
Evou, zvláda Ježiš. Nechce byť ako Boh, ale pokušiteľovi odpovedá:
„Pánovi, svojmu Bohu, sa budeš klaňať a jedine jemu budeš slúžiť.“ (Mt
4,10) Takto podľa Biblie všetko zlé súvisí s tým, že človek chce byť ako
Boh, a naopak všetko dobré s tým, že Boha uznáva nad sebou, že ho chce
počúvať a jemu slúžiť.
Ako Pavol prišiel na to, že previnením jedného všetci sme odsúdení a
spravodlivosťou jedného sme všetci zachránení? Pavol sa touto témou
osobitne zaoberal v liste Rimanom, ktorý napísal v zime r. 57/58. Svoj
list písal kresťanskej obci, ktorá vznikla v Ríme ešte pred r. 50. Po
tom, ako sa židia v Ríme rozhádali kvôli Ježišovi a cisár Claudius kvôli
týmto sporom židov z Ríma vyhnal, kresťanskú obec v Ríme o desať rokov
neskôr tvorili najmä bývalí pohania, ale otázka sporu pretrvávala: Čo
nás ľudí vlastne zachraňuje? Pohanský osud alebo židovský Zákon? Pavlova
odpoveď znela: Vydarený život nie je ako výhra v lotérii osudu, ale
nezachráni ťa ani poslušnosť (Mojžišovmu) Zákonu. Zachraňuje ťa viera,
teda vzťah k Bohu cez Ježiša. Viera je dar, je z milosti, je z lásky. Ak
toto objavíš, nebudeš si už zúfať ani bojovať o svoju česť ako opustený
vojak, ale ideš životom motivovaný vierou, že si sprevádzaný, či priam
nesený Bohom.
Jestvuje také malé rozprávanie, vyjadrujúce podstatu kresťanského
chápania ľudskej záchrany. Človek sa dostavil po smrti na Boží súd a Boh
mu spätne ukázal jeho životnú cestu. A človek sa díval na film svojho
života a vedľa odtlačkov svojich nôh si všimol aj iné stopy. Koho sú to
stopy, kto to kráčal vedľa mňa?, pýtal sa človek. Boh mu odpovedal:
Vedľa teba kráčal životom môj syn Ježiš. Človek si všimol, že na
niektorých miestach sa tá druhá stopa stratila, preto sa spýtal: Čo to
znamená, tuná ma azda Ježiš opustil? Nie, odpovedal mu Boh. To boli
situácie, keď ti bolo najťažšie. Vtedy ťa niesol na rukách.