Kto je predstaviteľ cirkvi? Biskup, kňaz alebo niekto ďalší? Hoci v niektorých kostoloch sa dnes na nedeľu Dobrého pastiera bude veľa hovoriť o tom, ako sú kňazi v cirkvi dôležití, keď pozorne sledujeme dnešné evanjelium, zdôrazňuje sa v ňom iba jedna dôležitá pozícia, jeden predstaviteľ, a to pozícia Dobrého pastiera a Ježiš ako jediný dobrý pastier. Keď teda v cirkvi hovoríme o pastieroch alebo priamo o Dobrom pastierovi, nikdy nejde v prvom rade o biskupa a kňaza, ale o Ježiša.
Jánovo evanjelium používa na vysvetlenie Ježišovho poslania viaceré obrazné prirovnania. Napríklad, že Ježiš je slovo, svetlo i chlieb. V 10. kap. prenáša na Ježiša obraz Dobrého pastiera. Pre dnešných ľudí pastier oviec veľa neznamená, v starých časoch však nielen medzi Židmi, ale aj v gréckej a rímskej literatúre bol obraz pastiera symbolom vodcovstva, autority, a pastiermi boli nazývaní králi a veľkňazi. V tomto zmysle prenáša Jánovo evanjelium pojem pastier na Ježiša, a to veľmi konfrontačne voči vtedajším náboženským i politickým autoritám. Reč o Dobrom pastierovi je v Jánovom evanjeliu situovaná do Jeruzalema počas sviatkov posvätenia chrámu. Ježiš sa mal prechádzať priamo v chráme. Niektorí spomedzi Židov ho obstúpili a začali sa s ním hádať. Ježiš im mal povedať, že sú proti nemu, lebo nepatria k jeho ovciam, a preto nepočúvajú jeho hlas. Ešte vážnejšie bolo, keď povedal, že tie jeho ovce mu dal do rúk Boh Otec a on je s Otcom jedno. Toto viedlo až k takej hádke, že niektorí zo Židov zdvihli kamene a chceli Ježiša zabiť. Ako dôvod uviedli údajné Ježišovo rúhanie sa Bohu – že sa robí Bohom. Zaujímavá bola Ježišova obrana. Ježiš mal pripomenúť, že Mojžišov zákon nazýva predsa bohmi všetkých, ktorí počúvajú Božie slovo a následne konajú Božie skutky (Jn 10, 22-39).
Keď v politike, ale najmä v náboženskom spoločenstve hovoríme o autorite, nemôžeme teda myslieť len na nositeľov funkcií medzi nami. Musíme si pozornejšie všímať, kde a u koho je prítomný obsah Ježišovho pastierstva, obsah jeho autority. Jánovo evanjelium o tom píše jednoznačne: Pastierom nie je zlodej, zbojník, vrah ani zbabelec. Naopak, pastierom je ten, kto kladie život za ovce. To je vysoko postavená požiadavka na rozpoznanie pravého pastiera! Navyše, takýto pastier za svoje ovce nepovažuje len priateľov či fanúšikov. Cíti zodpovednosť aj za tých, čo nepatria medzi jeho známych či do jeho vlastnej cirkvi. Kým Ježišovi protivníci Božiu autoritu chceli vidieť len na strane mocných, na strane tých, čo mali funkcie a odvolávali sa na Mojžišov zákon (aj to často účelovo), Ježiš svoju autoritu použil na to, aby všetkých dvíhal z pozície podriadených na pozíciu seberovných, dokonca na pozíciu Boha, keď pripomenul, že aj Písmo sv. nazýva bohmi tých, čo počúvajú Božie slovo a snažia sa podľa neho konať.
Keď berieme vážne Ježišove slová a jeho obraz Dobrého pastiera, mali by sme vždy protestovať, ak niekto v našej cirkvi zvelebuje pápeža, biskupov a kňazov. Vyvyšovanie sa nad Boží ľud, nad Ježišove ovce je veľký hriech. Hodnotu kňazov musíme merať nie tým, že kňazmi sú, ale tým, nakoľko v spolupráci s Ježišom dvíhajú ľudí na úroveň Ježišových ovečiek a Božích detí a nerobia z nich svoje ovce. To je kňazské poslanie. Nie, aby sme sa hrali na Dobrého pastiera, ale slúžili Ježišovi – Dobrému pastierovi. Svätosť nie je výsadou tých, ktorí venujú mnoho času modlitbe, teologickému štúdiu alebo zastávajú nejaký cirkevný úrad, vysvetľoval nedávno generálny vikár pre mesto Rím pri uvedení nového pápežovho dokumentu, nazvanom Gaudete et Exsultate (Radujte sa a Veseľte), a pokračoval: ale tých, čo vedú nový život, ktorý je pre každého, pretože dosiahnuť odpustenie môže každý. Potom citoval pápeža Františka: Rád nachádzam svätosť v trpezlivom Božom ľude – v ženách, ktoré s toľkou láskou vychovávajú svoje deti, v mužoch, ktorí pracujú, aby domov priniesli chlieb, v ľuďoch chorých či v starých rehoľných sestrách, ktoré sa stále usmievajú.
V dnešnom Francúzsku je tradičná cirkev veľmi oslabená. Úlohu
cirkvi v tejto odkresťančenej krajine nedávno nečakane pripomenuli dvaja
ľudia: kňaz Jacques Hamel, ktorý bol v roku 2016 zabitý v kostole
v Rouen, a policajt Arnaud Beltrame, ktorý tohto roku 9. apríla
obetoval svoj život výmenou za rukojemníčku. Oboch zabili islamskí teroristi. Boli
to také silné príklady pravej autority, že v oboch prípadoch aj mnohí
moslimovia a sekulárno-liberálni Francúzi uznali, že obaja muži boli
vedení svojou kresťanskou vierou.
Kto je podobným spôsobom autoritou medzi nami? Kto
podobne slúži Ježišovi – Dobrému pastierovi? Môžeš to byť ty i ja, ak
naozaj veríme, ak naozaj vieme, o čom je Ježiš, o čom je cirkev,
o čom je evanjelium.