Nič zo spomenutého neplatilo na Ježišovu smrť. Ježiš zomrel z dôvodov náboženských, bol odsúdený za to, ako chápal a žil svoju vieru. Úradne bol ukrižovaný však z dôvodov politických. Na kríži mal nápis s odôvodnením trestu: židovský kráľ. V Rímskej ríši sa trestal smrťou pokus byť kráľom nezávislým. Evanjelium o Ježišovom umučení spomína pred Pilátovým súdom ešte súd pred veľradou. Tam sa nepýtali na politiku, ale na vzťah k Bohu: Si ty Kristus, syn Požehnaného? Nato mal Ježiš odpovedať: Ja som (Mk 14,61-62). Kde mi počujeme len dve krátke slová, veľkňazi počuli meno, ktorým sa kedysi Boh predstavil Mojžišovi: ehjeh ašer ehjeh, čo prekladáme ako: ja som, ktorý som (Ex 3,14). Tieto slová Židia zapisovali pod značkou YHWH, čo sa zvykne čítať ako Jahve. Diskutuje sa o tom, ako preložiť toto meno, či nie je viac slovesom, ako menom podstatným. Potom Ja som nie je slovná hračka (ja som, ktorý som), ale značí: ja, ktorý som naozaj s vami, ktorý vás neopustí, keď trpíte. V tomto význame sa Boh predstavil Mojžišovi, ako ten, ktorému nie je ľahostajné utrpenie ľudí v Egypte (Ex 3,7).
Keď sa Ježiš hlási
k tomuto menu, hlási sa ku konaniu Boha medzi ľuďmi. Ku konaniu
zachraňujúcemu, oslobodzujúcemu, omilosťujúcemu. To veľkňazi zastupujúci
rituálny, ceremoniálny a právnicky obraz Boha nemohli odsúhlasiť. Ježišovo
reprezentovanie Boha bolo v protiklade s ich reprezentovaním. Preto bol
Ježiš odsúdený. Pilátov rozsudok bol potrebný len na to, aby sa stalo zrejmým,
že Ježiš zomrie ako potrestaný Bohom. Smrť na kríži sa chápala ako potupná; pre
Židov bola dôkazom, že Boh daného človeka opustil. Ježiša aj priatelia
opustili. Pri Ježišovej smrti boli iba niektoré ženy, aj tie v bezpečnej
vzdialenosti; Markovo evanjelium Ježišovu matku medzi nimi nespomína. Najhoršie
však bolo, že Ježiš zomieral s tým, že je opustený Bohom. Markovo evanjelium
zaznamenáva posledné Ježišove slová: Bože
môj, Bože môj, prečo si ma opustil? (Mk 15,34) Nešlo len o Ježišov povzdych.
Tými slovami začína 22. žalm. Táto modlitba pripomína, že viera človeku
neposkytuje tzv. náboženskú útechu (ako sa to často hovorí), ale poznanie, čomu
žiť a zostať verný. Keď čítame 22. žalm, čítame v jeho prvej časti
opis najbiednejšieho nešťastia. V druhej časti žalm prechádza do prosby
o ochranu a vyslobodenie, a napokon do svedectva, že Pán nepohŕda
nešťastnými a nasýti chudobných.
Ježišova smrť sa niekedy porovnáva so smrťou Sokrata. Sokrates zomieral filozoficky, pokojne vypil pohár s jedom, na ktorý bol aténskymi demokratmi odsúdený. V istom zmysle zomieral radostne, s vedomím, že prechádza do vyššieho sveta. Ježiš takto nezomieral. Do poslednej chvíle bojoval o Boha, ktorý má stáť na strane trpiacich a chudobných. Bojoval aj tou poslednou modlitbou – neutešený, ale verný. Nasadil seba ako posledný tromf, aby sa Boh prejavil ako ten, ktorý počuje výkrik nevinných a zachraňuje nešťastných. Len, keď budeme pokračovať v tomto Ježišovom zápase a v jeho ostatnej modlitbe, dozvieme sa odpoveď, či naša modlitba: Bože môj, prečo... bude vypočutá.