Dnes je 24.11.2024    meniny má: Emília Prihlásiť
title teoforum

MOJA EURÓPA

MOJA EURÓPA Francúzsko

Francúzsko

Verzia pre tlač VERZIA PRE TLAČ

Homília - 25.5.2017

Nanebovstúpenie Pána (A)
Sk 1,1-11; Mt 28,16-20
Autor: Karol Moravčík
Keď som dnes začal rozmýšľať, čo poviem na dnešný sviatok, vyrušil ma telefón. Jedna známa pani sa chcela poradiť ohľadom sobášu jej dcéry. Všetko je pripravené, sobáš v kostole dohodnutý. Nevesta je z nábožnej rodiny, ženích však nie je pokrstený. Pred niekoľkými mesiacmi začali prípravu, ženích bol ochotný dať sa pokrstiť. Tešil sa z toho, študoval, ale úprimne sa po istom čase priznal, že nevie potvrdiť svoju vieru. Je však na ceste. Kňazi z danej farnosti mu mali povedať, nech sa pokrstiť nedá, že mu na sobáš vybavia tzv. dišpenz. Dnes mi matka nevesty volala vlastne preto, že im najnovšie nedovolili sobáš so sv. omšou. Vraj by svojou prítomnosťou nepokrstený ženích poškvrnil oltár. Pýtala sa ma, či jestvuje taký predpis, ktorý by zakazoval sobáš so sv. omšou, ak jeden z novomanželov nie je pokrstený. Osobne som taký zákaz nenašiel. Skôr naopak. Ak sa ženích pripravoval na krst, ak sa tešil na sobáš s omšou, mali sme to brať ako jasné znaky rodiacej sa viery a nie ho presviedčať, že medzi nás nepatrí.

Patrili Ježišovi učeníci k Ježišovi? Boli ho hodní? Podľa dnešného čítania z Matúšovho evanjelia učeníci, ktorí zažili vzkrieseného Ježiša na jednej hore v Galiley, sa mu klaňali, ale aj pochybovali. O čom pochybovali? Možno o sebe, možno o Ježišovi... Otázkou môže byť aj to, čo sú pochybnosti vo viere. Nasledujúce vznešené vety sú úplným záverom celého Matúšovho evanjelia. Ježiš svojim učeníkom deklaruje svoju moc (na nebi i na zemi), posiela ich do sveta učiť, krstiť a zachovať Ježišovo posolstvo. A napokon ich ubezpečuje, že zostane s nimi (s nami) až do konca sveta. Kto pozorne počúval dnešné prvé čítanie zo Skutkov apoštolov, možno si všimol, že Ježišovo nanebovstúpenie sa neumiestňuje do Galiley, ale do Jeruzalema. Niekde v blízkosti tohto mesta mali učeníci naposledy vidieť Ježiša telesnými očami a priamo sa s ním rozprávať. Autor tohto textu nepíše ako evanjelista Matúš, že učeníci mali pochybnosti, ale spomína dvoch tajomných mužov v bielom odeve, ktorí ich mali napomenúť, aby len tak nestáli a nepozerali do neba, ale išli sa pripravovať na poslanie, ktorým ich Ježiš poveril.

Pre kresťanskú tradíciu nebolo dôležité miesto, odkiaľ mal Ježiš vystúpiť do neba. Skutky apoštolov spomínajú Jeruzalem, Matúšovo evanjelium zasa Galileu, ale Matúš Ježišov odchod do neba priamo ani nespomína. Spomína galilejskú horu ako miesto poznamenané Ježišovým zjavením. Možno myslel na tú istú horu, ktorú spomína na začiatku 5. kapitoly svojho evanjelia, pričom tam zhrnul celú podstatu Ježišovho učenia (Mt 5, 1-7,29). Dôležité bolo preňho samotné nanebovstúpenie a dôležité bolo poslanie, ktoré si jeho učeníci mali osvojiť.

Čo sa však myslí nanebovstúpením? Pôvodne sa Ježišov odchod k Bohu Otcovi spájal s Veľkou nocou, s udalosťou Ježišovho vzkriesenia. Už toto Ježišovo vzkriesenie je nanebovstúpenie, je životom u Boha. Vo 4. stor. sa zasa v Jeruzaleme slávil sviatok Ježišovho vystúpenia k Otcovi tak, že sa spojil so sviatkom Zoslania Ducha Svätého. Chcelo sa povedať, že to, že Ježiš je živý, že je u Boha, vieme aj podľa toho, že sme dostali jeho Ducha. Alebo, ako napísal Matúš, že vieme učiť, krstiť a zachovávať Ježišovo evanjelium. Takže sviatky máme tri (Veľkú noc, Nanebovstúpenie, Turíce), ale udalosť je jedna. Udalosť skúsenosti s Ježišom, že je živý, že zo smrti vystúpil k Bohu Otcovi.

Ako to vieme? Zjavil sa nám. Nie však tak, ako keď zapneme televízor či počítač a na nás z obrazovky zažiari nejaká tvár alebo obrázok. Zjavil sa nám tak, že napriek pochybnostiam nám Ježiš (v dobrom zmysle slova) nedá pokoj. Premýšľame o ňom, pokúšame sa s ním hovoriť, kladieme mu otázky. A potom napriek pretrvávajúcej neistote necháme sa ním poslať do sveta. Na schopnosti podeliť sa o jeho učenie napokon najlepšie spoznávame, že Ježiš žije a že je pravdou aj jeho sprevádzajúca prítomnosť. Lebo to učenie, krst a zachovávanie jeho prikázaní, ktoré sa spomínajú na záver Matúšovho evanjelia, nie je školské učenie, ani chodenie do kostola, ani úplné naučenie sa všetkých morálnych zásad a poučiek.

Ježiš neučil predpisom, ale žiť. Dávať životu zmysel, aj keď je niekedy ťažký. Nájsť radosť, aj keď je často vzdialená. Objaviť v sebe silu k láske, aj keď pretrvávajú pochybnosti. Ak by sa s tým nepokrsteným ženíchom stretol Ježiš, nepýtal by sa ho, či už všetkému, čo ho učili z nášho náboženstva, verí. Spýtal by sa ho, či sa teší zo svojej nevesty a či sa aspoň trochu teší z jeho priateľstva. Všetko ostatné príde potom, po prvom zjavení radosti z viery a radosti z lásky.

Homília - 17.11.2024

33. nedeľa cez rok (B)
Mk 13,24-32
Autor: KM

Homília - 10.11.2024

32. nedeľa cez rok (B)
Mk 12,38-44
Autor: KM

Homília - 3.11.2024

31. nedeľa cez rok (B)
Mk 12,28b-34
Autor: KM

Homília - 1.11.2024

Všetkých svätých
Mt 5,1-12a
Autor: KM

Homília - 6.10.2024

27. nedeľa cez rok (B)
Mk 10,2-12
Autor: KM

Homília - 29.9.2024

26. nedeľa cez rok (B)
Mk 9,38-48
Autor: KM

Homília - 22.9.2024

25. nedeľa cez rok (B)
Mk 9,30-37
Autor: KM

Homília - 15.9.2024

Sedembolestná P. Mária
Jn 19,25-27
Autor: KM

Homília - 8.9.2024

23. nedeľa cez rok (B)
Mk 7,31-37
Autor: KM

Homília - 1.9.2024

22. nedeľa cez rok (B)
Mk 7,1-8.14-15.21-23
Autor: KM
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ..
e-mail: info@teoforum.sk © 2004 - 2012 Teologické fórum | Design Q7