II. Zmŕtvychvstanie – proces skúsenosti
1. Pre Schillebeeckxa nemajú správy o prázdnom hrobe žiaden historický, ale silný symbolický význam. V žiadnej zo správ sa Ježiš nezjavuje. Obsah anjelovho slova (Mk 16,6-7: „ ... Predchádza vás do Galilei; tam ho opäť uvidíte, ako vám to povedal“) už predpokladá vieru vo zmŕtvychvstanie. Dôležité sú symbolické významy otvoreného hrobu: „Hrob nie je miesto, kde prebýva niekto žijúci! V jeruzalemskej správe je toto miesto náhle naplnené posolstvom od Boha: ‚On žije ...’.“ (298) U Matúša zjavuje sa Ježiš ženám, ktoré sa vracajú do mesta a u Lukáša prázdnotu hrobu oficiálne overí Peter, ako sa to deje tiež v gréckych správach. Lukáš napokon stavia tohto Ježiša, ktorého z iných príčin už spoznal ako skutočnosť spásy, oproti cisárovi. (304) Podľa Schillebeeckxa je pre výklad dôležité, že „z vlastného obsahu viery sa udržiava kritické napätie voči zaužívaným kultúrnym kategóriám.“ (304).
Vynechám teraz vysvetlenie správ o zjaveniach u Pavla a prejdem k otázke, čo sa vlastne udialo v Galilei: „Ako a na základe akých skúseností a spomienok“ zhromaždia sa znova učeníci po Ježišovej smrti okolo zosnulého Ježiša? K tomu pripomína Schillebeeckx štyri aspekty:
(a) V procese obrátenia pochopili učeníci Ježiša v jeho totalite žitia. Keď sa Ježiš zjavuje Šimonovi ako Prvému, má Šimon s Ježišom skúsenosť ako s niekým, ktorý v sile samotného Jahveho prekonal smrť. To je jeho skúsenosť Veľkej noci.
(a) Prvé elementárne ozveny raného ježišovského hnutia
* „Maranatha“ alebo kristológia parúzie: Ježiš prináša prichádzajúcu spásu; on je Pán budúcnosti a sudca sveta.
* „Theios-Aner“ – kristológia: Ježiš je božský divotvorca. Pritom zohral dôležitú úlohu obraz Dávidovho syna šalamúnskeho typu.
* „Kristológie Múdrosti“: Ježiš je Učiteľ múdrosti. Podobne ako múdrosť je preexistujúci, stal sa Telom, ponížený a vyvýšený.
* „Kristológie Paschy“: Ježiš je zmŕtvychvstalý Ukrižovaný; spomienka na židovskú paschu vstupuje do stredu pozornosti.
(b) Prvá identifikácia Ježišovej osoby: mesiášsky prorok
(c) Čo znamená zmŕtvychvstanie?
„Z apoštolskej skúsenosti Veľkej noci je po mnohorakej reflexii nahliadané celé životné dielo, napokon aj Ježišovo ľudské prebývanie medzi nami ako prebývanie a pôsobnosť ‚vychádzajúca z Boha’. Vychádzajúc z Boha je Ježiš k dispozícii pre svojich blížnych, je darom Božím pre všetkých ľudí: To je novozákonný konečný pohľad na Ježiša z Nazareta a temer definícia jeho podstaty. Aké meno alebo aké nové mená môžeme a smieme ešte vymyslieť pre Ježiša, oba tieto aspekty musia byť k dispozícii, keď ešte chceme hovoriť o Ježišovi evanjelií, a tým, podľa nápadnej vernosti evanjelií voči norme a kritériu pozemského Ježiša, práve o historickom Ježišovi Nazaretskom.“ (493)
· Máme účasť na zrode viery v Ježiša Krista.
· Učíme sa poznať vnútorné motívy a súvislosti kristológie.
· Viera v Ježiša Krista vďaka tomu získava bohatú hĺbkovú štruktúru.
· „Ježiš Kristus“ stáva sa signálom dejín, ktoré sa kedykoľvek môžu zopakovať.
· Skúsenosti vznikajú vždy vtedy, keď je nejaký subjekt poznačený udalosťou.
· Z toho nevzniká nejaký nezáväzný subjektivizmus, ale záväzné dianie.
· Jestvujú skúsenosti z Ježišovej doby, ktoré spájajú Ježišových učeníkov a nás navzájom.
· Keďže autenticky a záväzne môžeme hovoriť len zo skúsenosti, majú vtedajšie skúsenosti vysokú autoritu.
· Bez konkrétnej skúsenosti stáva sa „Zjavenie“ prázdnym slovom.
· Zjavenie ako „to“ zjavenie jestvuje práve tak málo, ako „tá“ viera. Ide o procesy, ktoré si v každom človeku musia nájsť svoju vlastnú cestu.
· Príklad: Učeníci mali najprv skúsenosť s Ježišovými slovami a skutkami. Po jeho smrti sa im zjaví táto skúsenosť v novom svetle; skúsia Ježiša ako nového.
· Preto treba správy o Ježišovi čítať viackrát: (1) Ako správy o pôvodných skúsenostiach s Ježišom, (2) ako správy o Ježišovej smrti, (3) ako správy o skúsenostiach prvých kresťanských spoločenstiev (4) atď.
· Neskoršie dogmatické výpovede viery nie sú mylné. Treba ich však chápať na pozadí tých dlhých skúsenostných dejín, inak zostanú slepé.
· Kristológia, ktorá tieto výpovede viery len dekrétuje, je nebezpečná, lebo výslovne zanedbáva a podceňuje ľudské skúsenosti.
· Počiatok uchováva pôvodné, normatívne posolstvo, bez ktorého žiadne kresťanstvo nejestvuje.
· Prítomnosť kladie vážne kritické koncepty a otázky, až na ich horizonte získava počiatok svoj význam.
· Zjavenie nie je žiadne Bohom dané nadčasové posolstvo, ale udalosť, v ktorej sa integrujú počiatok a prítomnosť.