Kresťanské riešenie problému
14.9.2011 10:09:37
Autor: Barbara Coudenhove-Kalergi
Komentár k udalostiam v Rakúsku
uverejnený v denníku Der Standard, 1. 9 2011
Barbara Coudenhove-Kalergi je Grande dame rakúskej mediálnej scény. Do svojho odchodu do dôchodku
pracovala ako redaktorka v ORF a redaktorka mnohých rakúskych novín. Je
praktikujúca katolíčka, sám ju často stretávam v dominikánskom kostole, blízko
ktorého býva. Má české korene, hovorí plynule česky a po páde komunizmu v roku
1989 to bola práve ona, kto najčastejšie vystupoval v rakúskej televízii,
viedla debaty, písala články a vôbec informovala rakúsku verejnosť o novej
politickej situácii. Pre jej objektívnosť, serióznosť a kompetenciu si ju
dodnes vážia všetky politické strany, ako i rakúske obyvateľstvo. Je
šľachtického pôvodu, s kardinálom Schönbornom sa pozná osobne.
Kardinál nemôže obísť cirkevné právo. Mal by však
vedieť, že je možné žiť kresťansky i bez cirkevného práva. Či existuje
východisko z konfliktu medzi cirkevným vedením a PI (Iniciatívou farárov)
tak, aby nedošlo na jednej strane ku rozkolu cirkvi a na druhej k tomu, čomu
hovorí Paul Zulehner pastoračný krach? Myslím, že aspoň náznak riešenia je
možné hľadať v Biblii. Povedané zjednodušene: Platné normy netreba rušiť, nech
existujú naďalej tak, ako doteraz. Napriek tomu je však možné konať i podľa
iných noriem, pokiaľ sa dajú odôvodniť.
V
Matúšovom Evanjeliu čítame, že sa “skôr pominie nebo i zem, ako by sa malo
pominúť zo zákona malé jota či háčik”.
(Mt 5,18). A nie ďaleko od tohto miesta je zachytená epizóda o tom, ako
Ježiš dovolí, aby jeho hladujúci učeníci
mohli trhať v sobotu klasy a jesť
obilie (Mt 12,1) a na inom mieste, ako on sám v sobotu lieči človeka s
vyschnutou rukou. (Mt 12,10) Farizeji si ho kvôli tomu predvolajú a vyšetrujú,
no vzápätí si musia z jeho úst vypočuť nielen to, že v sobotu je možné naozaj
konať dobré skutky, ale i starozákonný
citát: “Milosrdenstvo chcem, a nie obetu.” (Pozri Mt 12,6 a Ozeáš 6,6). Marek
dokončuje túto udalosť ešte výstižnejšie: “Sobota bola ustanovená pre človeka a
nie človek pre sobotu.” (Mk 2,27)
Ak
prenesieme tieto Ježišove myšlienky na aktuálnu situáciu, mohlo by riešenie
vypadať takto: Manželstvo medzi mužom a ženou, ktoré vytrvá až do smrti jedného
z partnerov, je dobrá vec. Ako takto chápaná norma by malo platiť i naďalej.
Existujú však situácie, v ktorých je dobré manželstvo ukončiť alebo zvoliť si
úplne inú životnú formu. V takýchto prípadoch by malo byť naďalej dovolené
prijímať sviatosti cirkvi.
Ďalšou
normou, ktorú nie je potrebné meniť, je zabehnutá norma, že v kostole káže
kňaz. Je to koniec-koncov jeho povolanie, tak nech káže. Len aby tých kňazov
bolo naozaj dosť. Nie každý muž či každá
žena by mala automaticky v nedeľu kázať. Ak by mal však nejaký laik či laička čo povedať, tak by
mu to malo byť automaticky umožnené.
U
celibátu je to trochu komplikovanejšie. Ale i tu by sa dalo povedať: celibátny
kňaz je norma, ženatý, či taký, ktorý žije vo vzťahu s iným človekom, by mal
mať právo tejto voľby, i keď je už kňazom.
A k
otázke žien? Svätiť ženy bez biskupa nie je možné. Malo by byť však možné,
poveriť ich inými cirkevnými úlohami, tak ako sa to už vlastne i na mnohých
miestach deje. Mali by mať možnosť pôsobiť v pastorácii a tiež vo vedení
cirkevných spoločenstiev.
PI
hovorí: Chceme mať schválené to, čo sa už tak či tak oficiálne v cirkvi deje.
Už sa nechceme viacej zmierovať s tým, že medzi realitou a včerajším,
spiatočníckým obrazom cirkvi existuje
neprekonateľná priepasť. Priepasť, ktorú však nie je dovolené na jednej strane
oficiálne pomenovať a za ktorou sa, na strane druhej, skrýva otázna a
trápna dvojzmyselná cirkevná politika.
Použijúc pichľavý výraz “neposlušnosť” tak konečne prinútili
cirkevnú vrchnosť k tomu, aby začala reagovať.
Ježišov
príklad by mohol byť v tejto napätej situácii určitým záchytným bodom. Viedenský arcibiskup nemôže obísť cirkevné
právo. Mohol by však priznať, že existujú možnosti kresťanského života i mimo
cirkevného práva. Nebolo by to žiadne šlendriánske “rakúske riešenie” a žiadna luhárska dvojitá morálka. Bolo by to ľudské a kresťanské riešenie. A
to i v takom prípade, ak by pre niektorých členov PI bolo toto riešenie príliš slabou náplasťou na ich požiadavky a
pre niektorých iných, zadubených vatikánskych jazdcov by bolo zase až príliš veľkým krokom vpred.
Preklad a úvodný komentár: Peter Žaloudek
Originál tohto článku, ktorý vyšiel v denníku Der Standard je možné prečítať
tu
Autor: David Steindl-Rast, 28.11.2024.
Ron Rolheiser, 18. nov. 2024; preklad z angl. Ján Gál; https://ronrolheiser.com/the-tower-of-babel/
Ron Rolheiser, 22. apríla 2024; preklad z angl. Ján Gál; https://ronrolheiser.com/civility-has-left-the-building/
Ron Rolheiser, 8. januára 2024; preklad z angl. Ján Gál; https://ronrolheiser.com/piety-and-humor/
Autor: Br. David Steindl-Rast; dec. 2023.
Autor: Gerard O’ Connel, 4.10.2023; pre časopis amerických jezuitov Americamagazine; preložil z angl. Ján Gál;
www.americamagazine.org
Autor: Richard Rohr, 20. 7. 2023; preklad z angl. Ján Gál; https://cac.org/daily-meditations/the-view-from-the-top-2023-07-20/
Ron Rolheiser, 15.
mája 2023; preklad z angl. Ján Gál; https://ronrolheiser.com/on-not-being-defensive/
K nedeli Božieho milosrdenstva starší text od autora: Ron Rolheiser, 24. okt. 2022; preklad z angl. Ján Gál; https://ronrolheiser.com/risking-gods-mercy-2/#.ZDUJSHZBxPZ
Autor: David Steindl-Rast; apríl 2023.