Nezomiera cirkev, len jej forma
(Podľa: „JA“/Die neue Kirchenzeitung, č. 4/2011, s.
3, 23.1.2011, preložil z nem. a
voľne spracoval Peter Žaloudek.)
Nezomiera cirkev, ale jej dlhoročný, dôverne známy obraz,
týmito slovami poukázal známy viedenský pastorálny teológ Paul Zulehner 14.
januára 2011na konferencii o pastorácii v Salzburgu na epochálnu transformačnú
krízu, ktorá dnes postihla cirkev. Viera už nie je osudom, ale voľbou, mnoho
členov cirkvi sa nachádza v akomsi výstupovom standby, hovorí Zulehner. Ten,
kto nemá silné väzby na cirkev a vieru, odchádza z cirkvi preč. Iritácie, akými
boli nedávne sexuálne škandály či fatálne omyly pri menovaní biskupov, pôsobia
ako prilievanie benzínu do ohňa, pokračuje Zulehner. V mnohých cirkevných
komunitách sa prejavuje ekleziálna starecká depresia, ktorá sa prezentuje v
otázke: Máme ešte vôbec pred sebou budúcnosť?
Zulehner prirovnal dnešnú cirkev k stareckému páru
Abraháma a Sáry z knihy Genezis, ktorí sami od seba už nemohli počať dieťa, a
tak už podľa nich nemal ich rod budúcnosť. Napriek tomu sa však na nich splnilo
Božie prisľúbenie, ktoré ich predurčilo na kmeňových prarodičov izraelského
národa. Zulehner ďalej pripomenul proroka Izaiáša, ktorý zvolal v mene Boha: Pozrite,
tvorím čosi nové. Či to snáď nevidíte? Cirkev by si teda mala položiť otázku: Máme stále ešte
nádej na život?
Boh je tiež Bohom ateistov a skeptikov, hovorí
Zulehner. Momentálne prevládajúce downsizing starej cirkevnej štruktúry bez
substanciálnych dôrazov na novú orientáciu neotvára žiadne dvere do budúcnosti.
Zulehner varoval pred trojakým vykrvácaním: 1. Niekdajšia úloha farára sa diametrálne
líši od tej, akú by mal dnes zastávať skutočný dušpastier; 2. Cirkevný život na
vidieku sa stáva neznesiteľne fádnym; 3. Podobne je to i so slávením
Eucharistie. Namiesto budovania nových farských zväzkov či organizácií by mala
znieť otázka: Aká pastorálna priorita je
najvhodnejšia v jednotlivých prostrediach a okolnostiach? Laické farské
rady sú síce vysoko motivované angažovať sa, avšak bez hybných chýbajúcich vízií
by tieto iniciatívy mohli skončiť v nebezpečenstve samoúčelných a prehnaných aktivít.
Je zrejmé, že situácia v cirkvi a spoločnosti je na
Slovensku odlišná od situácie v Rakúsku. Ale aj Slovensko je neustále vystavené
zmenám a dynamike života. A tak snáď môžu byť tieto myšlienky prof. Zulehnera
podnetom k zamysleniu, aby sa cirkevné spoločenstvá nestali zahnívajúcimi stojacimi
vodami, ale živou a čistou tečúcou vodou.
24.3.2011 10:03:48
Autor: Karol Moravčík pre TF; Dolná Krupá, 21. 3. 2011
(Podľa: „JA“/Die neue Kirchenzeitung, č. 4/2011, s.
3, 23.1.2011, preložil z nem. a
voľne spracoval Peter Žaloudek.)
Autor: Július Marián Prachár
(Podľa knihy: P. M. Zulehner, Ergebnis einer Kreuz&Quer Umfrage,
Kňazi sú za reformy, Styria, ORF, 2010; odznelo v rámci cyklu Besedy TF, 14.
12. 2010.)
Autor: Peter Žaloudek
(preklad z nem. a red. úprava)
Autor: Jaromír Plch
Prednesené v rámci cyklu prednášok "Besedy TF" 9.11. 2010 v Bratislave
Autor: Karol Moravčík
(Prednesené v Marianke dňa 25.6.2010 na sympóziu TF: "Globálny étos ako výzva pre európske kresťanstvo - Hans Küng II.")
Autor: Ivan Lehotský
(Prednesené v Marianke dňa 25.6.2010 na sympóziu TF: "Globálny svet ako výzva pre európske kresťanstvo - Hans Küng II.")
Autor: Erwin Koller, teológ a dlhoročný šéfredaktor švajčiarskej televízie - redakcie pre spoločnosť a náboženstvo.
(Prednesené v Marianke dňa 25.-26.6.2010 na sympóziu TF: "Globálny svet ako výzva pre európske kresťanstvo - Hans Küng II.")
Autor: Peter Cibira
(Prednesené v Marianke dňa 25.6.2010 na sympóziu TF: "Globálny svet ako výzva pre európske kresťanstvo - H. Küng II."; XVI. ročník projektu "Európski myslitelia.")
Autor: Gisbert Greshake, nar. 1933; emeritný profesor dogmatiky a ekumenickej teológie vo Freiburgu. Preklad z nemčiny: Karol Moravčík. Originálny text: Herder Korrespondenz, Heft 7, Juli 2010.